Advocatenkantoor Zwinkels BV |

Advocatenkantoor Zwinkels BV

+31 (0)174 631864   info@zwinkelsadvocaten.nl
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
    • Onroerend goed beheren
  • Blogs
  • Over ons
    • Referenties
    • Algemene voorwaarden
  • Contact
Home / Bedrijfsvoering mogelijk maken / Waarom duren bezwaarprocedures zo lang en kun je daar wat tegen doen?

Waarom duren bezwaarprocedures zo lang en kun je daar wat tegen doen?

3 juni 2016 | Categorie: Bedrijfsvoering mogelijk maken

Voor veel aannemers en mensen met eigen bouwplannen aan hun huis is het een groot probleem: je hebt eindelijk alle vergunningen gekregen om te gaan bouwen, dus je wilt aan de slag. Dan maakt iemand bezwaar tegen de vergunning en dan begint het lange wachten op de uitspraak op bezwaar. Waarom duurt bezwaarprocedures nou zo lang, en is daar niet iets aan te doen?

Bezwaarprocedures

Waarom duurt bezwaarprocedures nou zo lang, en is daar niet iets aan te doen?

Meestal wordt een bezwaar voorgelegd aan een bezwaarcommissie. In de meeste gemeenten is dat een externe commissie, die bestaat uit juristen die niet bij de gemeente werken. Vaak werken ze overigens wel bij een andere overheidsinstelling. Die commissie komt niet zo vaak bij elkaar. Hierdoor duurt het vaak al enkele maanden voordat je een uitnodiging voor een zitting krijgt. Voorafgaand daaraan moet de vertegenwoordiger van het college van B&W nog een verweer op kunnen stellen. Na afloop van de hoorzitting stelt de commissie een advies aan het college van B&W op.

Het advies wordt geagendeerd voor de vergadering van het college. Daar gaat ook weer enige tijd mee heen. Het college moet het besluit heroverwegen en dan opnieuw nemen. In de meeste gevallen volgt het college daarbij het advies van de commissie. Hierna moet het besluit op bezwaar aan de aanvrager en de bezwaarmaker worden toegezonden. In mijn ervaring duurt een bezwaarprocedure meestal ten minste 6 maanden nadat de bezwaartermijn is gesloten.

Die termijn is niet zoals de wetgever het heeft voorzien. Voor de bezwaarprocedure geldt een wettelijke termijn die veel korter is. Deze is 12 weken na het einde van de bezwaartermijn. Aangezien de bezwaartermijn zes weken is na het verlenen van de omgevingsvergunning, is de termijn waarop het college een besluit op bezwaar moet nemen derhalve 18 weken na het verlenen van de omgevingsvergunning. Deze termijn van ruim vier maanden wordt in mijn ervaring slechts bij hoge uitzondering gehaald.

De gemeente kan dit ook niet helemaal zonder problemen doen. Met name kan zij verplicht worden een dwangsom te betalen. In de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen is aangegeven dat de gemeente per dag dat niet tijdig is beslist op het bezwaar, een boete betaalt aan degene die daardoor schade lijdt. Dit werkt zo: de vergunninghouder of zijn adviseur schrijft de gemeente aan dat de wettelijke termijn is verstreken en stelt het college in gebreke. De gemeente heeft na ontvangst van een dergelijk verzoek twee weken de tijd om alsnog het besluit op bezwaar te nemen. Lukt dit niet binnen de twee weken dan verbeurt de gemeente dagelijks een dwangsom. Deze is in het begin laag, maar loopt op. Het maximum aantal dagen dat een dwangsom kan worden verbeurd is vastgesteld op 42 dagen. Het bedrag dat maximaal verbeurd kan worden is € 1.260,00.

In de praktijk maken maar weinig partijen gebruik van de mogelijkheid om de dwangsom in te roepen. Men wil de gemeente niet voor het hoofd stoten zo lang dat nog een besluit op bezwaar moet nemen. In sommige gevallen staat dat de gemeente het bezwaar moet afwijzen, bijvoorbeeld als het om een gebonden beschikking gaat. In dat geval zou de vergunninghouder gebruik van de wet kunnen maken. In ieder geval kan het geen kwaad om de gemeente erop te wijzen dat de wettelijke termijn om het bezwaar af te doen allang is verstreken en dat de mogelijkheid bestaat om daartegen op te treden, zonder dat je de gemeente onmiddellijk in gebreke stelt. Tenslotte moet iedereen zich aan de termijnen houden, ook de gemeente!

Heb je ook problemen met de lange duur van een bezwaarprocedure, en durf je het dan wel of niet aan om de dwangsomprocedure in te zetten? Laat het hieronder weten, ik ben benieuwd.

Tags: Bezwaarprocedures, Bezwaartermijn, Dwangsom, Gemeente, omgevingsvergunning

Deel dit artikel:

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekt u iets specifieks?

Lees meer over onze specialisaties

  • Bedrijfsvoering mogelijk maken
  • Bouwplannen mogen uitvoeren
  • Onroerend goedovereenkomsten
  • Projectontwikkeling laten doorgaan

Populaire onderwerpen

Besluit Omgevingsrecht bestemmingsplan Bouwvergunning Gemeente Handhaving Kruimelregeling omgevingsvergunning Vergunningaanvraag Vergunningvrij bouwen Westland

Gerelateerde blogs

4 november 2019
Bedrijfsvoering mogelijk maken

Hebben bedrijven per definitie geen belang bij bescherming van Natura 2000-gebieden?

Het lijkt er op dat bedrijven volgens de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) geen belang hebben bij bescherming van Natura 2000-gebieden. Zij kunnen dan ook geen beroep doen op het feit dat bij een bestemmingsplan projecten mogelijk worden gemaakt die het natuurgebied mogelijk aantasten. Dat betekent
Lees meer »

Kruimelregeling

10 september 2019
Bedrijfsvoering mogelijk maken

Mogelijkheden om snel de bestemming te wijzigen

Heeft u bouwplannen die afwijken van het bestemmingsplan? Een procedure om af te wijken van het bestemmingsplan is lang en kostbaar, tenzij de kruimelregeling van toepassing is. De kruimelregeling noemt allerlei bouwprojecten, waarvoor met een verkorte procedure van het bestemmingsplan kan worden afgeweken. Wat is de kruimelregeling? Als een bouwproject
Lees meer »

handhaving

9 juli 2019
Bedrijfsvoering mogelijk maken

Wat betekent het als een gemeente tot handhaving overgaat?

Laatst hebben wij een bezwaar ingediend tegen een besluit van de gemeente om handhavend op te treden tegen het gebruik van een schuur. Onze klant was van mening dat dit nieuwe gebruik in overeenstemming was met een vergunning die de gemeente eerder aan hem had verleend, maar helaas bleek de
Lees meer »

Naar alle blogs
logo Zwinkels

Meld u aan voor de nieuwsbrief

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Advocatenkantoor Zwinkels BV

Middel Broekweg 120a
2675 KJ Honselersdijk

T: +31 (0)174 631864F: 0174 626786E: info@zwinkelsadvocaten.nl

Rechtspositie: BV
KvK-nummer: 76054721
BTW: NL860491286B01
Volg ons op:
  • Home
  • Specialisaties
    • Bouwplannen mogen uitvoeren
    • Bedrijfsvoering mogelijk maken
    • Projectontwikkeling laten doorgaan
    • Onroerend goed beheren
  • Blogs
  • Over ons
    • Referenties
    • Algemene voorwaarden
  • Contact

Blogs

24 december 2019

Bedrijf heeft alleen indirect belang bij bescherming van Natura 2000 – gebieden

Lees meer »

4 november 2019

Hebben bedrijven per definitie geen belang bij bescherming van Natura 2000-gebieden?

Lees meer »

Copyright © 2021 Advocatenkantoor Zwinkels BV - All rights reserved

  • Home
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy Advocatenkantoor Zwinkels